Jak wybrać odpowiednie krzesło biurowe - wskazówki i ergonomia

Czy po kilku godzinach siedzenia w pracy bolą Cię plecy? Użyj tych wskazówek, aby wybrać fotel, który będzie zarówno wygodny, jak i zdrowy.

     Jeśli chodzi o ergonomię urządzeń biurowych, nie ma nic ważniejszego niż komfortowe i odpowiednio dobrane do Twojej fizjologii krzesło biurowe. Krzesło, które do Ciebie pasuje sprawia dużą różnicę w sposobie, w jaki organizm czuje się przez cały dzień i pod koniec Twojego dnia roboczego.                   
     Nie bądź jednym z wielu pracowników, którzy cierpią z powodu bólu pleców i innych schorzeń, będących bezpośrednim efektem siedzenia w złej pozycji na nie wyregulowanym krześle. Bądź dobry dla prawie 100 mięśni używanych podczas siedzenia, wybierając krzesło, które jest przeznaczone zarówno dla wygody, jak i dla zdrowia.                   
     Twoje krzesło pracownicze powinno pozwolić Ci: usiąść wygodnie; podtrzymywać w pozycji wyprostowanej; stopy powinny znajdować się płasko na ziemi; głowa powinna być przechylona lekko ku dołowi, aby wykonywać pracę lub patrzeć na ekran komputera; przedramiona i uda, powinny być ugięte pod kątem 90 stopni. 

WSKAZÓWKI:

PRAWIDŁOWA POZYCJA: tors i szyja są ułożone pionowo w jednej linii, uda pod kątem 90 stopni w pozycji poziomej, łydki w pozycji pionowej i stopy swobodnie, płasko spoczywające na podłodze.  

PODSTAWOWE FUNKCJE: krzesło robocze ma przede wszystkim zapewniać komfort i wspierać prawidłową postawę podczas siedzenie. Powinno posiadać także stopnie regulacji, zarówno oparcia, zagłówka, podłokietników jak i przede wszystkim wysokości. Te cechy powinny znajdować się w zasięgu ręki podczas siedzenia. Pamiętaj, że im więcej możliwości regulacji krzesła, tym więcej osób będzie mogło siedzieć na nim komfortowo. 

REGULACJA WYSOKOŚCI: należy usiąść wygodnie ze stopami swobodnie spoczywającymi na podłodze. Siedzenie zbyt wysoko w górę lub w dół może powodować dyskomfort, obrzęki lub ból. 

OPARCIE: dobrze by było wyściełane wygodnym materiałem, ważna jest regulacja wysokości oraz wsparcie dolnego odcinka kręgosłupa, tzw. części lędźwiowej. Badania pokazują, że najlepsze dla pleców podczas siedzenia jest pozycja lekko odchylona pod kątem 100-110 stopni, a nie w kącie prostym 90 stopni. W krześle powinna istnieć także regulacja ustawienia naprężania, tak by zwiększyć lub zmniejszyć opór nachylenia oparcia krzesła.

  

PODŁOKIETNIKI: ważne są dwa elementy by były regulowane oraz amortyzowane (np. poprzez zastosowanie specjalnych materiałów wykończeniowych). Przedramię powinno znajdować się pod kątem 90 stopni i podtrzymywać tylko łokieć, nie całe przedramię. W niektórych sytuacjach podczas wykonywania różnych zadań podłokietniki mogą przeszkadzać, dlatego należy rozważyć zakup krzesła z wymiennymi podłokietnikami.

 

SIEDZISKO: po każdej stronie zewnętrznej ud powinno znajdować się około 3 cm wolnego miejsca, potrzebujesz również dostatecznie grubej poduszki, by zapewnić sobie wielogodzinny komfort siedzenia. Siedzenie powinno również być lekko ścięte ku dołowi na przedniej krawędzi krzesła, tak by tył kolan nie stykał się z przednią krawędzią. Rant powinien znajdować się co najmniej kilka centymetrów między krawędzią fotela a tyłem kolan. 

MATERIAŁ: mimo iż skórzane krzesła wyglądają imponująco, nie są najwygodniejszymi krzesłami do siedzenia wiele godzin w pracy. Najlepsze są specjalnie stworzone w tym celu tkaniny oddychające. 

NOGI KRZESŁA I KÓŁKA: w celu zapewnienia stabilności, krzesło powinno posiadać 5 nóg. Można również poprawić jego stabilność, wybierając krzesła gdzie krawędź siedziska nie wystaje poza promień nóg krzesła - zapobiega to także przechylaniu. Należy upewnić się, że kółka są przeznaczone do odpowiedniej powierzchni podłogi – miękkiej bądź twardej. Jeśli masz dywan, użyj specjalnej maty pod krzesło, by poruszać się swobodnie i uniknąć szybkiego wytarcia włókien. 

Wróć